Monday, December 22, 2014

Cambodia Kami Datang | Hotel dan Tempat Makan @Phnom Penh

Assalammualaikum,

Sadisnya n3 holiday day 1 @Phnom Penh pun x settle² update di blog Mama ni, ermmm..Bz la bln Dec ni, bz dgn kursus je tetiap minggu, time free internet plk problem dkt opis ni, blk umah mmg xde masa la nak mghadap pc kan, tp time free hujung minggu tu Mama cuba jgk la buat n3 auto publish. Sebelum mama sambung n3 Day 1 @Phnom Penh, Mama nak kongsi sikit la info ttg tempat penginapan dan tempat makan sepanjang kami bercuti di Phnom Penh ni ye..

Semasa kami bercuti di Cambodia selama 5 hari 4 malam, 2 malam kami di Phnom Penh dan 2 malam lg kami di Siem Reap. Hari pertama dan hari terakhir kami adalah di Phnom Penh, di tengah²nya kami bercuti dan bermalam di Siem Reap, Cambodia. Ada rugi masa sikit disini sbb nya perjalanan dari Phnom Penh ke Siem Reap mengambil masa 6-7 jam, kiranya mcm masa habis di perjalanan.

Mcm yg mama citer di n3 sebelum ni, kami selamat landed je di International Airport Phnom Penh terus dah dibawa ke sesi lawatan keliling bandar, pastu terus isi perut (lunch) dan baru check in hotel. Di Phnom Penh ni kami menginap di Holiday Villa Hotel. Dekat Malaysia pun ada Holiday Villa kan, ok boleh la selesa je untuk kami bermalam dan breakfast disini pun Halal cuma yg x beshnya wifi cuma ada di lobby hotel je, kalau nak access di bilik kena bayau.

Holiday Villa Hotel, Phnom Penh
Lokasi dengan tempat shopping (Central Market) dekat je dalam 10 minit if berjalan kaki cuma timing kami je yg x kena, masa penuh dgn agenda lawatan n CM plk tutup awal...

waktu sampai hari pertama (1 Nov 2014) , kalau tgk jam di dinding lobby tu tepat jam 12 tengahari waktu Cambodia.

Kami diberi masa rehat 2 jam sebelum sambung aktiviti lawatan di sebelah petang, jdnya jam 2.30pm kami perlu berkumpul semula di lobby. Siyes leganya dapat katil sampaikan mama terlelap skjp, tp anak² segar bugar dpt masuk bilik hotel, biasala tempat pertama dia tuju bila masuk bilik hotel, bilik air..sibuk nak berendam..

Our room, ekceli time ni bilik yg kami dapat econ x berapa sejuk, tp disebabkan mmg dah keletihan, panas pun mama boleh terlelap..huhu. Petang lepas Mr. Papa sampai br kami tukar bilik.

Ermmm..Abang sibuk nak tengok tv, Adik plk sibuk dgn telefon

xde citer besh la, x dapat pun siaran tv Malaysia.

Tempat feberet anak², bilik air..mau berendam katanya..

Waktu tiba hari ke -4 (4 Nov 2014).., ye kami bermalam di Holiday Villa Hotel semula, see..lewat petang baru check in, sudah jam 5.40pm, yelah hari ke-4 ni mmg hari perjalanan je la, berangan je nak shopping dkt CM, tp tu la CM jam 6 pm dah tutup.

Keadaan bilik , kali ni bilik rasa luas sikit berbanding bilik masa hari pertama sampai.

Itulah saje serba sedikit gambaran ttg tempat penginapan kami (Holiday Villa Hotel) sepanjang di Phnom Penh, pada Mama kalau dtg semata utk shopping di Central Market (CM) ok sgt lokasi hotel ni dekat dgn tempat shopping, nak makan di hotel pun xde masalah sebab makanannya HALAL, setakat utk bermalam pun ok selesa je, yg x beshnya Wifi cuma ada dilobby.

TEMPAT MAKAN @PHNOM PENH

Ada 3 tempat makan Halal yang telah dibawa oleh Travel Agent sepanjang kami di Phnom Penh ini. Antaranya ialah :-
  • Wau Restaurant (authentic Malaysian & Cambodian Cuisine)
  • Cafe Malaya
  • Ah - Man Green Restaurant (Malaysian Halal Food)
Yang specialnya makanan dekat Phnom Penh ni kan Kerabu Mangga, semua restaurant kami pergi mesti ada Kerabu Mangga. Sedap pulak tu Kerabu Mangga dia. Selain Kerabu Mangga menu yg selalu ada dihidangkan adalah Telor Dadar, so penyelamat la menu utk anak², mmg anak² suka mkn telor pun, disebabkan ada telor dadar je pun, Zaquan makan bertambah²..huhu. Lepas tu hidangan makanan di restaurant dia adalah buffet.

Lunch hari pertama dan dinner hari terkahir kami di Phnom Penh kami dibawa makan di Wau Restaurant, Wau Restaurant ni terletak di dalam bangunan hotel yg under renovation semasa kami pergi time tu, jadinya dari luar nampak mcm x siap je restaurant ni..huhu

Menu lunch hari pertama, x dan nak amik pic hidangan buffet dia, tp ni menu Mama..see kerabu mangga, tengah menaip n3 ni teringat² plk kerabu mangga dia yg sedap.

Dinner hari terakhir kami di Pnom Penh, time ni ada group lain, jadinya malam tu kami makan berhidang.
Menunggu makanan dihidang, disebabkan ada group lain yg agak ramai, service pun agak slow..lama jgk la kami menunggu makanan siap dihidang, tp sib baik kami belum kelaparan sgt sbb kami lunch pun dh sgt lewat jam 5pm br kami lunch.

antara menu special malam tu adalah sup ekor..

Dinner kami di hari pertama di Cafe Malaya. Konsep yg sama buffet.., jdnya amik je la lauk mana yg berkenan, nak amik semua pun xpe dh masuk dlm harga pakej.

Menu buffet style, menu kg..ada rendang dan ulam lagi.

Ni Mama punye..

Lunch hari ke 4 dan last day kami di Phnom Penh adalah di Ah- Man Green Restaurant. Restaurant ni terletak di tgh² bandar, kedai dia kecik je tp makanan buffet dia utk kami byk dan rasa mkanan dia mmg sedap, mmg rasa tekak malaysia, kari dia sedap...hehe.

see..menu mama..semua mama bedal..ikan, ayam, sotong, telor dan sayur..huhu

N3 Auto Publish

Peringatan: Ini adalah blog peribadi....kisah sy dan keluarga sy..anda dilarang sama sekali untuk cuba copy² gambar² peribadi di dalam blog ini okey!!!

1. wahhhhhhhhhhhhhhh g cuti2 lg ke? best nyeeeeeeeee lahai .. agak2 g vietnam roger2 la , leh tumpng sekaki

1. hehe..percutian terakhir before anak dh bersekolah penuh, 2015 ni confirm la xde cuti2 over the sea lg dh sbb zaquan dh darjah 1, kalau cuti pun nak kena plan betul2 time cuti sekolah, tp susah cuti sekolah tiket flight mahal.., kami ni dh la jenis bercuti time AA wat free seat or sales je..hehe

huhu..mcm x nampak je byg nak g cuti ke vietnam lagi..

2. Replies
    1. ermmm..xdelah best sgt dkt sana, tp mcm sy pernah tulis di n3 sebelum ni, alang2 dah sampai tempat org kan dpt jgk la melihat negara orang diluar sana, pada yg berminat dgn history dan seni bina sesuai sgt la melawat angkor wat tu, tempat shopping plk dia lebih kurang mcm ben thanth vietnam, tp vietnam lg heaven kalau nak shopping telekung dgn kain cotton..

3. Alhamduillah, seronok kan mama bila dapat bercuti dengan family :)

1. Yup betul tu, senang satu bas tu family kita je..hehe..

4. wah seronok ye..

salam perkenalan sis & jemput ke blog nana

1. Heheh..mestilah srnok dapat bercuti dan melawat tempat orang..

salam perkenalan jgk drpd sy..

5. latest info Wau Restoran di Phnom Penh dan Siem Reap,Cambodia...2016...

Wau Restaurant : Authentic Malaysia & Cambodia Cuisine - HALAL FOODS 100% Guaranteed
    HQ @ Phnom Penh: (Relocated !!) No 103A,Street 63,Preah Trasek Paem Blvd, Sangkat Beuang Reang,Khan Daun Penh,Phnom Penh,Kingdom Of Cambodia
    Branch @ Siem Reap (Relocated !!) : Stung Thmey Mosque Road,Stung Thmey Village,Svay Dongkum Commune,SiemReap, Cambodia.
    Cambodia (HP ) : +855 16 790773 / +855 81 887090 ( Madam Ly Sa)
    Malaysia : +6019 2338445 (Faizal Halim)
    WhatsApp : +6016 2886144 (Sufian Halim)