Tuesday, September 3, 2013

Family Trip Holiday Jakarta Bandung 2013 | Our Journey Began...| Costing

As Salam,

Alhamdullillah kami selamat tiba di Lapangan Terbang Suekarno Hatta Internasional Airport Jakarta pada jam 9.30pg waktu Indonesia. Yezza and Our Journey Began.....^_^..

Trip Holiday kami ni terdiri daripada 11 orang dewasa dan 4 orang kanak². Untuk makluman, segala urusan Transportation & Pak Supir, Penginapan, Makan & Minum serta Perbelanjaan masuk ke Tempat² Lawatan (Taman Safari Indonesia, Tangkuban Perahu & Trans Studio Bandung) semuanya Ayah Mertua yang uruskan (Ini merupakan percutian kali ketiga FIL & MIL ke Jakarta Bandung). kami x amik pakej tp kami bayar RM1,000 seorang kepada FIL mengikut budget yg telah dia buat utk trip holiday 6 hari 5 malam ni ( 3 malam di Bandung, 2 malam di Jakarta) sblm kami bertolak utk bercuti.  Sgt berbaloi n jimat, selebihnya bila tiba waktu utk bercuti, kami cuma perlu pikir n bawa duit belanja untuk shopping ..^_^..

Disebabkan urusan costing n budget diuruskan semua oleh FIL, x dapatla Mama nak kongsikan info detail ttg costing ni, mana yg Mama tahu akan Mama kongsikan, selebihnya byk pengalaman bercuti ke tempat² lawatan n shopping yg kami pergi yg akan Mama kongsikan pada kawan² nanti.

Apa yg Mama dimaklumkan oleh FIL kos Transportation & Pak Supir sepanjang trip holiday kami selama 6H 5M kosnya adalah sebanyak RM2,400 (dia mmg nak duit RM) dimana dari Airport Jakarta ke Bandung dan sepanjang berada di Bandung kami menggunakan Bas yg disewa bersama Pak Supir dan apabila kami tiba di Jakarta utk 2 malam kami sewa 2 buah Van/MPV bersama Pak Supir.

Untuk Kos Makan & Minum di Jakarta n bandung pada Mama  bila convert dlm RM lebih kurang sama je mcm dkt sini n kadang² rasa boleh thn mahal jgk harga makan dekat sana tau, standart kami makan utk 11 org dewasa selalunya 400 - 800 ribu rupiah @ RM128 - RM256.

Di Indonesia ni siap sediakan je lah duit kecik sbb diorang ni mementingkan tips dlm erti kata lain sikit² duit..huhu

Kos utk masuk ke tempat² lawatan nanti mama kongsikan di n3 sesi lawatan kami ye.

Slmt sampai Airport Jakarta

'Adik say good bye to aeroplane ye...kita nak g jalan² plk..'

Kemain lagi 2 orang sepupu baik ni, berpegangan tangan seiring & sejalan..
janji korang x gaduh

turun je dr flight, snap² 1-2 keping pic depan kapal terbang ni (mama mmg saje amik kesempatan take pic Adik Ziqry dpn kapal terbang ni..utk kenangan Adik Ziqry jgk..1st experiance dia la katakan), kami semua pun menaiki bus ais asia ni menuju ke Terminal, 5 minit je pun perjalanannya..so x heran pun kalau kena berdiri, x sempat letih..:p

Alhamdullillah urusan di kaunter prosedur airport, kastam dan imigresen berjalan dgn lancar, xde banyak tanye.. orang pun x ramai. owhh yeah jom kita pi jumpa Pak Supir..

hihi..Abg Zaquan n Adik Ziqry memasing duduk atas troli beg ditolak oleh Acik2nya..

Seperti yang telah di deal oleh FIL bersama org yg menguruskan urusan sewa transportation, hari kami sampai di Airport Jakarta ni, kami akan menaiki bas yg disewa menuju ke Puncak (sebab nak melawat ke Taman Safari Indonesia terlebih dahulu) sebelum menuju terus ke Bandung.

Menunggu kedatangan bas yang disewa

Amboih santainye adik.., dalam hati bila la bas n Pak Supir mau sampai ni..
lama jgk kami menunggu kedatangan bas sbnrnya..ada la 15-20 minit menunggu, tp sib baik org yg menguruskannya tu mmg dh sampai awal, sempat la FIL berborak tanye² apa yg patut utk holiday trip kami ni..

Ohh yeah..bus kita sudah sampai..

Teruja nampaknya anak²ku naik bus.., naik² terus konker seat belakang, yelah Zaquan pernah naik bas pun kalau x silap baru 3 kali sepanjang hidup 5 tahun ni, Ziqry pertama kali, huh mmg x reti duk diam, rasanya dia paling kuat berjalan dlm bas tu..

Gelagat Abg & Adik dlm bas..
puashati sewa bus, tempat duduk bebas, sorang 2 seat..hehe..

Atok Zaquan n Ziqry a.k.a pemandu pelancong kami pd waktu itu..
" ok...boleh tido semua, jauh lagi perjalanan kita..."

Hahhahaa...siyes terasa jauh perjalanan dari Jakarta ke Bandung lebih² lagi disana sgt macet @ masalah kesesakan lalulintas yg teruk, sampaikan Mama pun x pasti masa sbnr perjalanan yg diambil dari Jakarta ke Bandung, lgpun kami tidak melalui highway, yg pasti pada hari tu kami sampai di Bandung malam (2 kali transit - melawat taman safari indonesia dan berhenti makan di Puncak).

Next n3..Sesi lawatan kami yg pertama di Taman Safari Indonesia..

p/s : n3 auto publish, hari ni bz dgn persiapan utk jamuan hari raya opis esok n next week Mama kena outstation yg bersambung² dgn cuti yg telah dirancang...huhu..

Peringatan: Ini adalah blog peribadi....kisah sy dan keluarga sy..anda dilarang sama sekali untuk cuba copy² gambar² peribadi di dalam blog ini okey!!!

1. syoknye berjalan ... best betui kan .. bila nk dpt merasa gini ni

1. mestilah best :)
      insyaallah kalau ada rezeki eima x kemana,
      k.eija dulu pun x termimpi boleh jln2 obersea tau w/pun jiran sblh kita je (asia), tp rasanya skrg dgn adanya tambang murah semua pun boleh berjalan2 sampai ke obersea..cuma x dinafikan kena la korban duit sikit..kumpul duit dr awal mula booking tiket, sikit2 lama2 jd bukit..hihi.

2. Replies
    1. hahah...sara pun pandai tunjuk kebosanan, menunggu bus sampai, lmbt sgt..

3. gegegege .. budak² tak meragam ke dalam bas ... perjalanan lama sgt buat bosankan.. lagi² kalau jem huhuhuhuhu

1. kadang2 tu meragam jgk, ziqry la yg kuat meragam, Zaquan dh senang sikit skrg ni, dia masuk bus je terus tido..hehe.

4. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

1. Waalaikummussalam,

ok boleh je nak tumpang iklan disini..

Tq for the info..

5. Assalamualaikum Wr.Wb. Tuan/ Puan
    Kami menawarkan kereta yang baik dan selesa untuk sewa dengan pengalaman dan pemandu mesra dalam mengendalikan pelancong. Mutiara Bandung sewa kereta menawarkan beberapa pakej untuk kereta sewa tempatan yang anda boleh pergi ke mana-mana sahaja di Bandung.

Kereta + Pemandu + Parking + tol + PETROL + makan pemandu ( semua dalam pakej) Bandung Dalam Bandar

Kereta TYPE Daily/14 jam

WhatsApp : +62 858 6137 8328
    pin blackberry : 30D1 82F0
    email: tonybandung@smartfren.blackberry.com

1. hello.. macam mana ya mahu booking kereta sewa untuk 8 orang dan 2 infants di bandung? kami sampai d airport jakarta pada 23 ogos 2014 dan akan bertolak ke bandung pada 25 ogos 2014 dengan menaiki Train (belum confirm).. kami memerlukan kereta sewa setibanya kami d bandung dan disambut d stesen train bandung. Bolehkah pihak saudari rekomenkan penginapan yang bole kami semua tinggal dengan kadar harga yang berpatutan? we prefer apartment / resort for 8 pax. tq